Alleen

22-07-2014 19:14

Gisteren was mijn eerste dag alleen in Kiev en ik heb het geweten. Van Obolon metro naar de stad is nog wel te doen. Maar een heftige onweersbui maakte toch wel even dat ik moest schuilen, voor ongeveer drie kwartier. Daarna opzoek gegaan naar m17 contemporary art center  wel een mooie zaal, maar op een paar verdwaalde foto's toch erg leeg...

Nog altijd zijn er tentenkampen in de hoofdstraat van Kiev. Waren ze voorheen bewoond door mensen die een andere overheid wensten een overheid die zich meer zou gaan aansluiten bij Europa dan bij het Rusland van Poetin. Nu worden ze bewoond door daklozen en arbeidsloze, volgens Lyubna. Ze zegt dat de bevolking ze graag weg wil hebben net als de overheid. En toch krijgt de huidige regering ze maar niet weg. en zo zijn de tenten een revolutionaire actie geworden voor toeristen. Die tegen betaling met de bewoners op de foto mogen. Of een vrijwillige donatie mogen doen in de vele geldbakjes die er hangen.

 

Aan het eind van de middag nog naar het Nationaal Historisch museum van Oekraïne geweest. Het gebouw is ontworpen door Joseph Karakis en gebouwd tussen 1937 en 1939. Tijdens mijn bezoek die te kort was kreeg ik spontaan gezelschap van een van een Oekrainsche dame die al het door de bewaker in het Oekraïens vertelde in het Engels vertaalde. Erg handig, kon ik het tenminste ook een beetje volgen.