de eerste dag op reis

19-07-2014 17:21

Donderdag 17 juli mijn trein uit Arnhem vertrekt om 23:34 uur. Een uur daarvoor loop ik met mijn rugzak van huis richting station. De trein vertrekt op tijd mijn reis is begonnen. Vanwege de vierdaagse is er in Nijmegen wat extra bewaking, maar veel problemen zijn er niet. Ik moet overstappen op de trein richting Venlo. De trein is volgeladen met vierdaagse bezoekers. Ik vind een plekje tussen een paar dames en een echtpaar. We praten wat over hoe het was in Nijmegen en waar ik heen ga. De trein raakt bij ieder station een aantal passagiers kwijt en voordat ik Venlo bereik ben ik alleen in een lege coupe. Om exact 01:05 rijdt de trein het station van Venlo binnen, tevens eindstation. De trein door Duitsland zal mij verder gaan brengen richting Düsseldorf en later Frankfurt. Vertrektijd van deze trein 05:05 u. Tijd genoeg dus om over te stappen. Een stationswacht gemaand iedereen naar buiten te gaan op het station mag niet meer worden gewacht. Voor het station staat een grote houten bank, blijkbaar met de bedoeling om veel mensen tegelijk plaats te laten nemen neergezet. En dat komt nu goed uit ik ben niet de enige die wacht op de volgende. De bank is vol met Roemenen, Polen en nationaliteiten die ik niet thuis kan brengen. Ze liggen kriskras door elkaar op de houten bank. Sommige proberen wat te slapen anderen zijn druk bezig met de smartphone. Lyuba uit Kiev heeft mij ondertussen een bericht gestuurd over de neergehaalde vliegtuig van malasian airline boven Oekraïne. Ze verontschuldigd zich voor het drama alsof zij persoonlijk verantwoordelijk is. 02:40 u. Op een houten bank voor het station in Venlo het duurt nog even voordat de trein vertrekt, maar dit zou ik niet willen missen. Ik ga trachten nog iets te slapen.