De trein

28-07-2014 10:37

De treinreis belooft nog wat te worden als ik Lyuba mag geloven. Twaalf uren in een oververhitte trein. We hebben het met een dag verschoven naar de vrijdag. Voor de donderdag was er geen goede zitplaats meer. Vandaag is een beetje een verveelde dag. Ik had wel weer op reis gewild.

 

Met niet Engels sprekenden is het toch lastig communiceren. Ik doe mijn best op de uitspraak, maar het blijft lastig zonder de juiste vervoegingen en met grammaticaal onjuiste zinnen. Als toehoorder moet je er toch wel iets van kunnen maken? Duidelijk dag er nog niet veel buitenlanders in dit land komen. Maar het land verdiend het wel. Die Oekraïner die namelijk wel Engels spreek is erg toegankelijk. Bij de overige lijkt het wel of nog altijd big brother over de schouder meekijkt. Ik ben ondertussen wel benieuwd naar die treinreis. Een wagon vol met niet Engels sprekende op elkaar gepropte Oekraïners. Looking forward to it!

 

Ik zit vijf minuten in de trein en zweet als een otter. Lyuba is speciaal voor mij naar het station gekomen. We hebben gegeten in een in CCCP ingericht restaurant. Lyuba is een schat ze geeft de conductrice speciaal opdracht om op mij te passen. Aangeven dat ik mijn station heb bereikt en zo.

De trein in Oekraïne is een belangrijk onderdeel van het dagelijks transport. En ondanks dat is het materiaal waarmee wordt gereden waarschijnlijk net zo oud als materiaal van het metrostelsel in Kiev. Het stamt allemaal nog uit het CCCP tijdperk en is daarmee minstens dertig jaar en waarschijnlijk nog wel ouder. In de trein heeft de conducteur de mogelijkheid om koffie en heet water te maken op een heus hout gestookt boiler systeem. Als je zou zeggen dat het een atoomonderzeeër of kernreactor is, dan had ik je ook gelooft dat ding moet minstens honderdvijftig kilo aan staal wegen.

 

Gedender en gedonder van de trein. De nacht is snel gekomen, sneller dan ik dacht. De trein valt mij niet tegen. Het is uiteraard stafoud en ondanks de warmte die er eerst was is het nu goed vol te houden. Ik heb een onderste zit/slaapplaats. Tegenover mij een verveelde oude puber met een elektronisch speelgoed apparaat. De ruimte is opgedeeld in zes plaatsen boven mij hangt een bed, hopelijk blijft het hangen. In de lengte van de coupe ook een onder en boven bed. Het is veroverd door zo te zien een pas getrouwd stel. Met zijn grote overhangende buik en minstens 30 kg overgewicht ziet hij er te overdadig uit voor zijn platina blonde en uiterst iele dame.