Kiev

22-07-2014 20:55

Dinsdag, mijn vierde dag in Kiev, het is werkelijk een mooie stad en dan vooral aan de linkeroever. De rechteroever is vooral een slaapstad met woontorens. Veel valt daar niet te beleven. De binnenstad heb ik wel een beetje gezien. Lyuba rade mij aan om naar Hydropark te gaan. Dit is ligt op een van de eilanden in de Dnjepr.

 

Hydropark een in Sovjettijd aangelegd recreatiepark, de meeste glorie heeft het dan ook al verloren alhoewel het nog altijd een bepaalde schoonheid met zich meedraagt. Het is eenvoudig vanuit de stad met de metro te bereiken. Dat moet je het Sovjetsysteem meegeven, een recreatiepark voor iedereen. En naast de enorme hoeveelheden beton waar men blijkbaar zeer van was gecharmeerd, heerlijke zandstranden. Die gretig door zonaanbidders in beslag is genomen, maar waarop de jongere generatie zich ook goed weet te vermaken met een portie beachvolleybal. Aan de overige sportievelingen is zeker ook gedacht. Basketbalvelden, tennisvelden en voetbalvelden aan sportiviteit geen gebrek. Maar het mooiste van alles is toch wel de openlucht fitness centrum. Op een zeer inventieve wijze wordt hier gebruikt gemaakt van zelfgemaakte fitnessapparatuur. Geen glimmende halters of buikspier versteviging apparaat te bekennen. Gewoon blokken ijzer en remschijven opgehangen met kettingen of touw aan ijzeren monsters. Wauw dit is budget training waar de Nederlandse prijsvechters luxe resorts bij zijn vergeleken. Hier tussen de martelwerktuigen ontmoet ik Benson, geboren in Angola maar woont al tien jaar in Oekraïne. Zijn Engels is daarom ook zeer goed en ik vraag hem of ik een paar foto's mag maken. Allereerst is hij wat sceptisch en wil weten waarom. Ik vertel dat ik hun systeem zo fantastisch vind en dat niemand bij mij thuis dit gaat geloven. Hij is om en laat trots zijn kunstjes zien en roept er zelf een paar vrienden bij. Met plezier gaan ze op de foto, maar ik moet wel beloven ze door te sturen, want Benson wil ze aan zijn vrienden doorsturen. Ik stuur de foto's per mail aan hem door. Benson is super tgelukkig, bel me als je iets nodig hebt zegt hij, dit is mijn land en ik spreek de taal. Wat is het toch heerlijk om op z'n makkelijke wijze nieuwe vrienden te maken.

te maken.