Lyubna

19-07-2014 18:45

Lyubna, wat moet je daar nu over vertellen. Ze is ergens in de dertig, woont alleen in een in de Sovjet Unie tijdperk gebouwd flatgebouw en dat ie eraan af te zien. Ik denk dat de brandweer of welstandcommissie in Nederland geen spaan van het hele gebouw zou overlaten. Bomveilig is het waarschijnlijk wel. De toegangsdeuren zouden in een bunker niet misstaan. Verder is het gebouw grauw en goor. Gelukkig woont ze op de begaande grond, er is namelijk een lift in het gebouw. Maar je moet een groot hart hebben om daar in te durven gaan. Heb ik al verteld dat er ongeveer twintig etages zijn? Haar woning is simpel en sober. Er is een woonkamer annex slaapkamer een klein halletje een keuken, douche en een toilet. Oh ja ook een balkon. Thats it! Lyubna heeft een gezonde voedzame maaltijd gekookt. Sausloze spaghetti, met geraspte kaas en ketchup. Na het eten neemt ze mij mee naar buiten en laat mij een van de parken van de stad zien. De stad is verdeeld over de linker en de rechterzijde van de Dnjepr. Zij woont aan de zijde waar de meeste mensen wonen aan de andere zijde wordt er voornamelijk gewerkt. Lyubna is zeer politiek gedreven is een echte Oekranische en heeft een hekel aan de huidige gebeurtenissen in haar land en de inmenging van Rusland. Ik merk aan haar dat het neerhalen van het vliegtuig haar en haar landgenoten veel doet. We gaan terug naar haar huis, de volgende dag gaan we naar het centrum. Ik probeer nog wat te lezen, maar val al snel in slaap.