Van Kiev via de Karpaten naar Odessa.

Welkom op de beginpagina van mijn reis naar Oekraine (Oekraïens: Україна). Oekraine is een land in Oost-Europa dat in het zuiden grenst aan Rusland en aan de Zwarte Zee, in het oosten aan Rusland, in het noorden aan Wit-Rusland en in het westen aan Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenie en Moldavie.
Oekraïne is na Rusland en Kazachstan het grootste land van Europa. Het is echter wel het grootste land (qua oppervlakte) dat geheel in  Europa ligt. De hoofdstad is Kiev (Kyjiv).

Ten noorden van Kiev ligt Tsjernobyl (Tsjornobyl) waar zich in april 1986 een nuclaire ramp voltrok. Drie grote rivieren doorkruisen het land: de Dnjepr (Dnipro), de Dnjestr (Dnister) en de Donets.

Door onlusten in Oekraïne begin 2014 en de daarop volgende staatsgreep is het land verwikkeld in de Krimcrisis. Op 17 maart 2014 riep de Krim de onafhankelijkheid uit naar aanleiding van een volksraadpleging. Op 18 maart 2014 heeft Rusland het schiereiland opgenomen in de Russische-Federatie. Bestuur op de Krim wordt sindsdien uitgeoefend door Rusland. De nieuw gevormde Republiek van de Krim wordt slechts door twee landen erkend: Rusland en Wit-Rusland. De andere landen spreken van een niet-legitieme annexatie van Oekraïens grondgebied. Een aantal maanden later, op 11 mei 2014 riep Donetsk de onafhankelijkheid uit naar aanleiding van (wederom) een volksraadpleging. Sinds 7 juni 2014 is Petro Porosjenko de nieuwe president van Oekraïne.

In 2012 ben ik samen met een aantal vrijwillgers van Alliander vertrokken naar Kobryn in Wit-Rusland (hier staat een korte reis impressie https://youtu.be/ZtmhkmGuhH0). Dit heeft mij toen erg aangesproken en ik wilde erg graag nog een keer gaan. Helaas is dat door omstandigheden nog niet gelukt. Maar waarom dan Oekraine? Een aantal redenen, de eerste ik hou ervan om iets te doen wat iemand anders niet doet. Ken jij iemand die in zijn eentje naar Oekraine gaat, er geen mens kent en de taal amper spreekt? En daarbij niet eens weet waar hij precies gaat uitkomen? Vast niet. Een andere reden 2014 is voor mij een bewogen jaar, er is veel gebeurd veel veranderd. Vaak niet met bedoeling, maar ze hebben erg veel impact op mij gehad. Kortom ik kan wel even een verzetje gebruiken. Genoeg redenen dus denk ik zo. En zoals een wereld beroemd uitspraak luidt, "He Ho, Lets Go".

Blog

22-07-2014 19:14
P { margin-bottom: 0.21cm; } Gisteren was mijn eerste dag alleen in Kiev en ik heb het geweten. Van Obolon metro naar de stad is nog wel te doen. Maar een heftige onweersbui maakte toch wel even dat ik moest schuilen, voor ongeveer drie kwartier. Daarna opzoek gegaan naar m17 contemporary art...
20-07-2014 17:22
P { margin-bottom: 0.21cm; } Vandaag weer met Lyuba, flinke wandelingen gemaakt. Eerst naar Het Holenklooster van Kiev of Kiev-Petsjersk Lavra (Oekrainsch) Києво-Печерська лавра. Het werd in 1051 in de heuvels bij Kiev gesticht door de monniken Antonius en Theodosius. Vandaag wordt het rond de...
19-07-2014 18:59
P { margin-bottom: 0.21cm; } De volgende dag gaan we na het ontbijt op pad. Lopend, ondergrondse en minibus. Lyubna heeft geen auto en ook geen fiets. Ze laat mij de mafste plekken zien, die je als toerist nooit zou ontdekken. Zo lopen we in een straat als zij plotseling een groene stalen deur...
19-07-2014 18:45
P { margin-bottom: 0.21cm; } Lyubna, wat moet je daar nu over vertellen. Ze is ergens in de dertig, woont alleen in een in de Sovjet Unie tijdperk gebouwd flatgebouw en dat ie eraan af te zien. Ik denk dat de brandweer of welstandcommissie in Nederland geen spaan van het hele gebouw zou...
19-07-2014 18:04
P { margin-bottom: 0.21cm; }         Wederom liggen slapen in het vliegtuig, en dus wederom van de vlucht weinig meegemaakt.   Het vliegveld van Kiev, ziet er verzorgd en netjes uit. Niets duidt hier op een land in verval of van heftige spanningen in het Oosten. Er staan...
19-07-2014 17:40
Deze keer zal ik het kort houden, ook al omdat er niet veel te vertellen valt behalve dat ik drie uur op de volgende vlucht heb moeten wachten. Drie uur suf voor mij uitkijken, lezen en wachten..... Eindelijk het inchecken begint en wederom worden we met een shutlebus naar het vliegtuig gebracht....
19-07-2014 17:26
De treinreis door Duitsland gaat voorspoedig en is reuze saai. Ik heb weinig slaap gehad en ben omringd met Duitse forensen. Vanaf Dusseldorf ga ik met de Ice verder richting Frankfurt, dat schiet tenminste op, ik zie snelheden van 260 km worden aangeven. Het vliegveld in Frankfurt is...
19-07-2014 17:21
P { margin-bottom: 0.21cm; } Donderdag 17 juli mijn trein uit Arnhem vertrekt om 23:34 uur. Een uur daarvoor loop ik met mijn rugzak van huis richting station. De trein vertrekt op tijd mijn reis is begonnen. Vanwege de vierdaagse is er in Nijmegen wat extra bewaking, maar veel problemen zijn er...
17-07-2014 08:06
Laatste dag thuis, voorlopig ook de laatste warme douche. Ik kreeg een e-mail berichtje vanuit Kiev, dat er voorlopig geen warm water is. In de wijk waar ik heen ga wordt dat zomers afgesloten. Vandaag nog een paar kleine dingen regelen zoals een reisverzekering en het online inchekken. Helaas is...
16-07-2014 17:21
Mijn nieuwe blog is vandaag van start gegaan. Houdt focus hierop en ik zal proberen je geïnformeerd te houden. Je kunt nieuwe berichten plaatsen op deze blog via de RSS feed. Vandaag ben ik de laatste voorbereidingen aan het treffen voor mijn tocht naar Oekraine. Ik ben nog nooit in dat immense...